JAG OCH MITT MÅLERI

Som liten satte min morfar penslar, färger och pannåer i mina händer. Det var så det började. Sedan dess har jag tecknat och målat och varit med att utarbeta material för lärare i ämnet Bild och arbetat som konsulent i Stockholm i ämnet.

Mitt intresse för att måla just ikoner väcktes för många år sedan. Ikonmåleriets speciella metod har jag lärt mig genom kurser i Vadstena, Stockholm och genom specialkurser på Valamo folkhögskolas ikonakademi i finska Karelen. Jag har även gått kvällskurser i kroki.

Sedan många år ställer jag ut i min Ateljé Gunilla Zackari, f.d. Ateljé Mina Ikoner, under påskrundan på Österlen. Jag har deltagit i ett par jurybedömda utställningar och ställt ut runt om på Österlen och i Helsingborg. I Stora Köpinges församlingshus hänger min stora änglaikon ”Bordsbön”. 

Jag är medlem i Konstnärsförbundet Alliansen, KFA och i konstgruppen Närskapat i nätverket i Österlen Syd; ÖS. 

Jag målar mina ikoner …

Sedan tidernas begynnelse har människorna använt symboler som ett bildspråk för världsalltet, fruktbarhet, död och förnyelse. Ordet ikon kommer från det grekiska ordet eikon som betyder avbild/ porträtt men också tecken och symbol. Att måla ikoner är något människor gjort långt innan kristendomen. De sakrala ikonerna har sina kännetecken, färger och attribut. På så sätt kan vi ”läsa” bilden och veta vilken ikon det handlar om. Genom årtusendena har nya symboler utvecklats. Mina ikoner kan vara både religiösa och världsliga. Jag målar mina ikoner – personer och mytiska gestalter i vårt kulturella arv och som påverkar människor inte bara inom den religiösa världen utan också inom konst, kultur och politik. Jag använder dessutom religiösa symboler för att förstärka uttrycken i mina moderna ikoner; exempelvis glorior som betyder makt/inflytande och stjärnor som symboliserar renhet.

Mina ikoner målar jag på träplattor, som görs av ryska munkar. Metoderna är äggtempera och vaxetsning; dvs smält bivax med pigment (enkaustik). Att måla med äggtempera är en gammal och vanlig teknik när det gäller ikoner. Vid vaxetsning använder jag spatel och breda penslar och liksom bygger ikonen. Den får då en slags tredimensionell struktur. Detta är en urgammal metod, ca 5000 år gammal, som bla de gamla egyptierna använde för att måla kistporträtt av sina döda. Vi är några få i Sverige som jobbar i denna metod eftersom tekniken fallit i glömska. De båda sätten att måla ger motiven olika uttryck men båda ställer krav på tålamod.
Förebilderna till mina ikoner hämtar jag från gamla ikonbilder i konstböcker, besök i kyrkor, på museer, utställningar och resor. Tidningsartiklar och foton på mina ”ikoner” är också en källa till inspiration. Och inte minst mitt intresse för religion och kvinnohistoria. Därför får Greta Garbo glorior i regnbågens färger. Den mexikanska konstnären Frida Kahlos glorior är som solrosor och på ikonerna av Lady Di har jag strösslat med stjärnor. Jungfru Maria har fått ett guldplåster för munnen med texten MeToo.

… och med naturen som inspirationskälla

I många av mina bilder dominerar naturmotiv i akvarell, tusch och blandteknik. Så målade jag innan ikonerna tog över. 

Temat Under ytan arbetade jag med 2019. Jag använde bla vaxmetoden för att få havsdjupens invånare mer levande. Ett annat syfte var att lyfta deras existens.

Vattnet i konsten kan på ett djupare plan symbolisera vårt omedvetna eller urhavet. Sköldpaddan avbildades ofta med världen på sin rygg i skapelsens början. Mönstret på havssköldpaddan symboliserade de sjömän som korsat ekvatorn.

I det gamla Rom symboliserade vargen moderskärlek och mod. Tyvärr ser vi vargen endast som grym och ond. Jag har gjort en varg i vaxetsning och Frida Kahlo med en varg i äggtempera.